Біологія

Підручник. Біологія і екологія 10 клас (рівень стандарту)Остапченко Л.І. 2018-192 с.:іл.

13.03.2020.
Група № 20/19
Урок 37 Гібридологічний аналіз : основні типи схрещування та їхні наслідки.
1. Промежний характер успадкування.
2.Явище зчепленого успадкування.
Домашнє завдання скласти опорний конспект.
                                                                                                                                                 
18.03.2020
Група № 20/19
Підручник. Біологія і екологія 10 клас (рівень стандарту)Остапченко Л.І. 2018-192 с.:іл.
 Урок 38 Практична робота №2 Розв'язування типових генетичних задач.
Мета: удосконалити навички складання схем схрещування і розв’язування генетичних задач.
Обладнання і матеріали: картки із завданнями.
Хід роботи
Розв’яжіть наведені в роздавальній картці задачі з різних типів успадкування ознак.
Варіант І
Задача 1. (Моногібридне схрещування з повним домінуванням)
Ген чорної масті у корів домінує над геном червоної масті. Нащадків якого забарвлення у F1 можна отримати від схрещування чистопорідного чорного бика з червоними коровами?
Яке забарвлення шерсті слід очікувати від схрещування між собою гібридів у F2?
Задача 2. (Дигібридне схрещування)
У людини ознака вільна мочка вуха домінує над прирослою, а підборіддя з ямкою — над гладеньким підборіддям.
У подружжі в чоловіка приросла мочка вуха і підборіддя з ямкою, а у жінки вільна мочка вуха і гладеньке підборіддя. У них народився син із прирослою мочкою вуха і гладеньким підборіддям.
Діти з якими ознаками можуть іще народитися у цій родини?
Задача 3. (Кодомінування)
Які групи крові можуть бути у дітей у родини, якщо й у батька, й у матері — IV група крові?
Задача 4. (Успадкування, зчеплене зі статтю)
Ярослав, як і його батько, є дальтоніком, а його мати розрізняє кольори нормально.
Чи можна стверджувати, що син успадкував цю ознаку від батька?
Чи можуть у цій сім’ї народитися доньки, що не розрізнять кольори?
Варіант ІІ
Задача 1. (Моногібридне схрещування з неповним домінуванням)
Жовта морська свинка після схрещування з білою народжує кремових нащадків. Схрещування кремових нащадків між собою дає 13 жовтих, 11 білих та 25 кремових морських свинок. Визначте генотипи всіх особин.
Задача 2. (Дигібридне схрещування)
Які ознаки будуть мати гібридні томати F1, одержані в результаті запилення червоноплідних рослин нормального зросту пилком жовтоплідних карликових, якщо відомо, що червоний колір плодів — домінантна ознака, карликовість — рецесивна, всі вихідні рослини гомозиготні й гени обох ознак містяться в різних хромосомах. Який результат буде за подальшого схрещування у гібридів F2?
Задача 3. (Кодомінування)
Батько має III групу крові, а дитина IV. Якою може бути група крові у матері?
Задача 4. (Успадкування, зчеплене зі статтю)
Батько й син гемофіліки, а у матері нормальне зсідання крові.
Від кого (матері чи батька) син успадкував захворювання?
Чи можуть у цій сім’ї народитися діти, які мають нормальне зсідання крові?
Домашнє завдання  практичну роботу опрацювати  в робочому зошиті; оберить один з запропанованих  варіантів; відповіді надсилайте на електрону пошту викладача.
Урок 39 Сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини.Сучасний стан досліджень  геному людини.
Домашнє завдання §34
                                                                                                                                                               

20.03.2020 
Група № 20/19
Підручник. Біологія і екологія 10 клас (рівень стандарту)Остапченко Л.І. 2018-192 с.:іл.
Урок 40 Каріотип людини та його особливості.
https://www.youtube.com/watch?v=FSTTvXn_aQM
Домашнє завдання скласти опорний конспект §35.
                                                                                                                                                               

25.03.2020
Група № 20/19
Підручник. Біологія і екологія 10 клас (рівень стандарту)Остапченко Л.І. 2018-192 с.:іл.
Урок 41 Хромосомний аналіз як метод виявлення порушень у структуре каріотипу.
Домашнє завдання скласти опорний конспект §36
Урок 42 Моногенне та полігенне успадкування ознак у людини. Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість у людини.
Домашнє завдання скласти опорний конспект §37
                                                                                                                                                               
27.03.2020

Група № 20/19
Підручник. Біологія і екологія 10 клас (рівень стандарту) Остапченко Л.І. 2018-192 с.:іл.
Урок 43 Генетичний моніторінг в людських  спільнотах.

 

Домашнє завдання скласти опорний конспект §38.
                                                                                                                                                                 

01.04.2020

Група № 20/19
Підручник. Біологія і екологія 10 клас (рівень стандарту) Остапченко Л.І. 2018-192 с.:іл.
Урок 44 Узагальнення та контроль знань № 3 за темою:"Спадковість та мінливість"
Контрольні запитання.
1. Які особливості будови генів еукаріотів?
2. Що таке промотори та термінатори? Які їхні функції?
3. Які особливості організації хромосом еукаріотів? 
4. Як організовано спадковий матеріал у клітинному ядрі?
5. Які функції РНК-полімераз? 
6. Як відбувається термінація транскрипції в еукаріотів? 
7. Які ви знаєте основні етапи дозрівання мРНК?
8. У чому полягає необхідність регуляції активності генів у клітині?
9. Що характеризує людину як об’єкт генетичних досліджень? 
10. Які методи використовують для дослідження спадковості людини?
11. Що спільного та відмінного в завданнях генетики людини та медичної генетики?
12. З якою метою проводять картування хромосом? 
13. Що таке біоінформатика? Які її завдання?
14. Чим характеризується геном людини? 
15. Які особливості каріотипу людини?
16. Які методи застосовують для аналізу генома людини? 
17. Які ознаки називають зчепленими зі статтю? 
18. Чим відрізняється успадкування ознак, зчеплених з Х- та Y-хромосомою?
19. Які ознаки називають моногенними та полігенними?
20. Чим характеризуються якісні та кількісні ознаки? Наведіть приклади якісних і кількісних         ознак людини. 
21. Що таке генофонд популяції? Чим він визначається? 
22. Сформулюйте закон Гарді – Вайнберга. За яких умов він виконується? 
Обирайте 4 питання ,які вам більше подобається. За кожну правильну  відповідь 3 бали.
 Роботу виконуйте в робочому зошиті .Відповіді надсилати на електрону пошту викладача.
Урок 45 Закономірності мінливості (спадкової,неспадкової) людини.
Домашнє завдання скласти опорний конспект §31,33
                                                                                                                                                             
                   
03.04.2020.
Група № 20/19
Підручник. Біологія і екологія 10 клас (рівень стандарту) Остапченко Л.І. 2018-192 с.:іл.
Урок 46 Закономірності  неспадкової мінливості людини.
Лабораторна робота №2 Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості у людини.
 Підручник сторінка 155
Роботу виконуйте  в робочому зошиті. Відповіді надсилати на електрону пошту викладача.
Домашнє завдання скласти опорний конспект §33.
                                                                                                                                                          

08.04.2020
Група № 20/19
Підручник. Біологія і екологія 10 клас (рівень стандарту) Остапченко Л.І. 2018-192 с.:іл.
Урок 47 Мутації та їхні властивості. Поняття про спонтанні мутації. Біологічні антимутаційні механізми.
Домашнє завдання скласти опорний конспект §31,32.
Урок 48 Сучасні завдання медичної генетики.
Домашнє завдання скласти опорний конспект §39.
                                                                                                                                                              

09.04.2020. 
Група № 20/19
Підручник. Біологія і екологія 10 клас (рівень стандарту) Остапченко Л.І. 2018-192 с.:іл.
Урок 49 Спадкові хвороби і вади людини,хвороби людини зі спадковою схильністю, їхні причини. Методи діагностики та профилактики спадкових хвороб людини.
Домашнє завдання скласти опорний конспект §40.
                                                                                                                                                                  

10.04.2020. 
Група № 20/19
Підручник. Біологія і екологія 10 клас (рівень стандарту) Остапченко Л.І. 2018-192 с.:іл.
Урок 50 Медико-генетичне консультування та його організація.
https://www.youtube.com/watch?v=eBKB6DDGouk
Домашнє завдання скласти опорний конспект §41.
                                                                                                                                                                 

15.04.2020.
Група № 20/19
Підручник. Біологія і екологія 10 клас (рівень стандарту) Остапченко Л.І. 2018-192 с.:іл.
Урок 51 Директорська контрольна робота
І-варіант
1. До залишків нітратних основ нуклеотидів не належить:
А тирозин;                            
Б урацил;
В тимін;                                    
Г аденін.
2. Укажіть ароморфоз у тваринному світі:
А багатоклітинність;
Б подвійне дихання;
В редукція волосяного покриву;
Г чотирикамерне серце.
3. Фізичними мутагенами є:
А солі важких металів;
Б іонізуюче випромінювання;
В лікарські препарати;
Г віруси
4. Укажіть групу речовин, що належать до ліпідів:
А фосфоліпіди, глікоген, холестерин;
Б крохмаль, холестерин, фосфоліпіди;
В фосфоліпіди, глікоген, жири;
Г фосфоліпіди, жири, стероїди.
 5. Позначте антикодон т-РНК, комплементарний триплету ДНК — ATT:
А ТАА;                                      
Б УАГ;
В УАА;                                      
Г АУУ.
6.Яку хворобу чи ознаку людина успадковує через X хромосому?
А гемофілію;
Б карі очі;
В темне волосся;
Г колір шкіри.
7. Установіть відповідність між назвами класів органічних сполук і речовинами, які до них належать:
1 білки;                              А ДНК;
2 ліпіди;                             Б гліцерин;
3 вуглеводи;                      В міоглобін;
4 нуклеїнові кислоти.       Г стероїдні гормони; 
                                            Д фруктоза.


8.Задача.  У людини ген однієї з форм спадкової глухонімоти є рецесивним щодо гена нормального слуху. Глухоніма жінка вийшла заміж за чоловіка з нормальним слухом. Їхня дитина - глухоніма. Визначте генотип жінки ,її чоловіка і дитини.

Завдання №1-6  за кожну правильну відповідь(1 бал);завдання №7 (2 –бали),№8(4 бали)

ІІ- варіант.
1.  До складу залишків нітратних основ нуклеотидів РНК не належить:
А тимін;                                   
Б аденін;
В урацил;                                 
Г цитозин.
2. Укажіть ароморфоз у рослинному світі:
А вітрозапилення;
Б утворення квітки;
В опушення листків;
Г листопад.
3. До хімічних мутагенів належать:
А солі важких металів;
Б іонізуюче випромінювання;
В віруси;
Г електромагнітні поля.
4. Укажіть назви білків, які виконують переважно структурну функцію:
А колаген, кератин;
Б актин, міозин;
В гемоглобін, інсулін;
Г пепсин, трипсин.
5. Позначте кодон т-РНК, комплементарний триплету ДНК — ATЦ:
А ТАА;                                      
Б УАГ;
В УАА;                                      
Г АУУ.
6. Яку хворобу чи ознаку людина успадковує через X хромосому?
А герпес;
Б дальтонізм;
В наявність волосин на вушній раковині;
Г карі очі.
7. Установіть відповідність між назвами мономерів і назвами полімерів, які з них синтезуються:
1 глюкоза;               А ДНК і РНК;
2 фруктоза;              Б каучук;
3 а-амінокислоти;   В інулін;
4 нуклеотиди.          Г целюлоза; 
                                 Д пептиди.
8.Задача. Наявність пігменту у волоссі  людини домінує над альбінізмом (відсутністю пігменту). Чоловік і дружина гетерозиготні за пігментацією волосся.Чи можливе народження у них дитини-альбіноса?

Завдання №1-6  за кожну правильну відповідь(1 бал);завдання №7 (2 –бали),№8(4 бали)

Оберайте один з запропанованих  варіантів; відповіді надсилайте на електрону пошту викладача.

Урок 52 Представлення презентацій за темою:" Генетичний моніторинг у людських спільнотах";" Скринінг- програми для новонароджених"; "Генотерапія та її прспективи"
Домашнє завдання оберайте одну запропанованих презентацій;  відповіді надсилати на електрону пошту викладача.

Урок 53 Узагальнення та контроль знань №4 за темою : "Спадковість і мінливість"
Контрольні запитання.
1. Який тип мінливості називають спадковою?
2. Які види спадкової мінливості ви знаєте?
3. Які причини комбінативної мінливості?
 4. Що спільного та відмінного між комбінативною та мутаційною мінливістю?
 5. Які є типи мутацій?
 6. Із чим пов’язані точкові мутації?
 7. Які чинники можуть спричиняти мутації?
 8. Які мутації називають спонтанними?
9. Які типи хромосомних мутацій вам відомі?
10. Якими можуть бути причини хромосомних мутацій?
11. Які з хромосомних мутацій можуть справляти найбільший вплив на організми?
12. Що таке геномні мутації?
13. Які типи геномних мутацій ви знаєте?
14. У чому полягає біологічне значення мутацій?
15. Чому модифікаційну мінливість вважають неспадковою?
16. Які властивості притаманні модифікаційній мінливості?
17. Чому більшість модифікацій має адаптивне значення?
18. Що визначає норму реакції організмів?
19. Що таке фенокопії?
20. Яка роль генотипу та умов довкілля у формуванні фенотипу особин?
21. Які модифікації називають довготривалими?
22. Яке біологічне значення модифікаційної мінливості?
23. Які завдання медичної генетики?
24. Які причини спадкових захворювань?
25. Чим характеризуються генні спадкові захворювання?
26. Які причини хромосомних хвороб людини?
27. Які мутації можуть спричиняти онкологічні захворювання?

Обирайте 4 питання ,які вам більше подобається. За кожну правильну  відповідь 3 бали.
 Роботу виконуйте в робочому зошиті .Відповіді надсилати на електрону пошту викладача

 За програмою 53 години. Програма виконана.
                                                                                                                                                               


















Комментариев нет:

Отправить комментарий